Saturday 25 May 2013

Hukum Hudud

Sedikit Peringatan buat diri yang lupa.

Dengan Nama Allah Tuhan yang Pemurah lagi pengasih.

Hukum Hudud

setengah drpd hukum Jenayah Islam.

Hukum hudud dalam Islam terbahagi kpd 6:
1. Had Zina.
2. Had Qazaf.
3. Had Perompak/Penyamun/Lanun dan umpamanya.
4. Had Bugha/pengganas/penentang kerajaan Islam.
5. Had Pencuri.
6. Had Minum Arak.
Setiap satu drpd had tersebut telah di tentukan oleh Allah.

HIKMAH PENSYARIATAN HUDUD.

Telah menyuruh Allah taala dengan mengibadahkan Dia dan mentaatikan Dia dan perbuat Barang yang disuruh dengan dia dan menjauhi barang yang dilarang dan telah membuat undang2 oleh Allah akan Hukum hudud bagi kebaikan hambaNya dan telah berjanji Allah akan mereka yang mentaatiNya dengan bertuah hidup di dunia dan syruga di Akhirat dan telah menjanji Allah akan mereka yang menderhakaiNya dengan celaka di dunia dan Neraka di Akhirat.

Maka barang siapa memperbuat dosa sesungguhnya Allah membuka baginya pintu Taubat dan istihgfar maka jika mengekali ia atas menderhakai Allah dan takkabur melainkan menyelubungi akan dia oleh kemurkaan Allah.

Dan mereka yang melampaui hokum Allah( tidak menghukum dengan hokum Allah) dengan buat jahat atas kemanusian manusia dan harta manusia dan diri manusia maka ini tak dapat tidak drpd menarik kebencian dengan perlaksanaan hokum Allah yang menegahkan dia dan menegahkan orang lain dan memelihara manusia drpd kejahatan dan kerosakan di bumi Allah.

Hukum Hudud sekeliannya satu rahmat dan satu nikmat bagi semua.

Bagi yang di hududkan maka iaitu penyucian drpd dosa maksiat dan kafarah/penebus drpd seksaan di akhirat dan hudud satu penegahan bagi dirinya dan orang lain drpd jatuh dalam maksiat..

Dan Hudud satu Jaminan dan keamanan bagi sekelian manusia atas darah mereka dan harta mereka dan keperibadian mereka dan dengan sebab perlaksanaan hokum Hudud maka baik segala manusia dan meratai keamanan dan keadilan dan hasil ketenteraman dalam sesebuah Negara dengan izin Allah.

Firman Allah dalam surah Taha ayat 123-128.

Turunlah kamu berdua dari Syurga itu, bersama-sama, dalam keadaan setengah kamu menjadi musuh bagi setengahnya yang lain; kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu, maka sesiapa yang mengikut petunjukKu itu nescaya dia tidak akan sesat dan dia pula tidak akan menderita azab sengsara. (123)

Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta. (124)

Dia berkata: Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu melihat? (125)

Allah berfirman: Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan. (126)

Dan demikianlah Kami membalas orang yang melampaui batas dan tidak beriman kepada ayat-ayat keterangan Tuhannya dan demi sesungguhnya azab akhirat itu lebih berat dan lebih kekal. (127)

Adakah tersembunyi serta belum jelas lagi kepada mereka: Berapa banyak Kami telah binasakan dari kaum-kaum yang terdahulu daripada mereka, sedang mereka sekarang berulang-alik melalui tempat-tempat tinggal kaum-kaum itu? Sesungguhnya pada yang demikian ada tanda-tanda (untuk mengambil iktibar) bagi orang-orang yang berakal fikiran. (128)

Wallahuaalam.

Adakah kita masih ragu setelah datang kebenaran drpd Allah???

Ya Allah jadikan kami drpd mereka yang benar2 percaya dengan Mu dan jauhkan kami drpd segala jalan2 kesesatan

No comments:

Post a Comment