Saturday 5 May 2012

حكم اقامة الدولة فى الاسلام. فقه الاسلامى وادلته جلد ٦ ص ٦٦٢.

حكم اقامة الدولة فى الاسلام. فقه الاسلامى وادلته جلد ٦ ص ٦٦٢. 
بهاكيان كدوا:

بسم الله الرحمن الرحيم
 Hukum mendirikan Daulah dalam Islam dan terbahagi ia kepada tiga Mazhab.
Mazhab yang memperwajibkan Daulah islam.
Mazhab yang memperharuskan.
Mazhab yang menyandarkan kewajibannya atas Allah.

مذهب ايجاب الامامة: 
ترى الاكثرية الساحقة من علماء الاسلام ( وهم اهل السنة والمرجئة و الشيعة و المعتزلة الا نفرا من هم والخوارج ماعدا النجدات) : ان الامامة امر واجب او فرض محتم.
#######
شرح العقائد النسفية للتفتازانى ص ١٤٢ وما بعدها، مقالات الاسلاميين ، واختلاف المصلين للاشعري: ١٣٣/٢، حجة الله البالغة للدهلوى : ١١٠/٢ ، اصول الدين للبغدادى ص ٢٧١ وما بعدها والاحكام السلطانية للماوردى ص٣.

Kebanyakan daripada Ulama islam iaitu Ahlus Sunnah, Murjiah, Syiah, dan Muktazillah melainkan beberapa orang daripada mereka dan khawarij selain drpd khawarij najd. Bahawa Imamah satu perkara yang Wajib atau Fardhu yang di wajibkan.

قال ابن حزم : اتفق جميع اهل السنة و جميع المرجئة وجميع الشيعة وجميع الخوارج على وجوب الامامة وان الامة واجب عليها الانقياد لامام عادل يقيم فيهم احكام الله ويسوسهم باحكام الشريعة التى جاء بها رسول الله صلى الله عليه وسلم حاسا النجدات فانهم قالوا لا يلزم الناس فرض الامامة وانما عليهم ان يتعاطوا الحق بينهم.....
#####.    
الفصل فى الملل والنحل : ٨٧/٤ و المحلى ٤٣٨/٩ ، مسالة ١٧٦٨ و مراتب الاجماع ص ١٢٤

Berkata ibnu Hazm : muwafakat sekelian Ahli Sunnah dan sekelian Murjiah dan sekelian Syiah dan sekelian khawarij atas wajib imamah dan bahawa sa umah wajib atasnya mengikut bagi Imam Yang Adil yang mendirikan pada sekelian mereka itu sekelian Hukum Allah dan memimpinkan mereka itu dengan sekelian hukum syariat yang mendatangkan dia oleh Nabi saw melainkan Ulama Najd maka sesungguhnya mereka itu berkata: tidak lazim oleh manusia kefardhuan imam dan bahawa sungguhnya wajib atas mereka itu beri memberi oleh mereka itu akan hak antara mereka itu. 
ونوع الفرضية هو الفرض الكفائى، قال الماوردى : فاذا ثبت وجوب الامامة ففرضها على الكفاية كالجهاد و طلب العلم ، فاذا قام بها من هو من اهلها سقط فرضها عن الكافة.
####
الاحكام السلطانية ص٣.

Cabang kefardhuannya iaitu fardhu kifayah. Berkata imam Mawardi maka apabila thabit kewajiban lmamah maka kefardhuannya atas fardhu Kifayah seperti Jihad dan menuntut ilmu maka apabila berdiridengan dia oleh mereka yang ianya daripada ahlinya gugurlah kefardhuannya daripada sekelian umat.

ثم انقسم هؤلاء فرقا ثلاثة فقال اكثرالاشعرية والمعتزلة و العترة انها تجب شرعا لان الامام يقوم بامور شرعية.

Kemudian terbahagi sekeliN mereka itu kepada tiga puak. Maka berkata kebanyakan Asariyah dan Muktazilah dan etrah : sesungguhnya wajib imamah itu atas Syara' kerana imam bertanggung jawab ia dengan sekelian perkara syariat.

Berkata Syiah Imamaah  : wajib lmamah pada aqal sahaja kerana hajat kepada zaim yang menegahkan kezaliman dan memceraikan antara manusia  pada ketika berlaku perbantahan dan perkelahian dan jikalau ketiadaan pemerintah nescaya adalah pekerjaan itu sia sia.


Berkata Jahiz dan Al Balkhi ( kaabi ) dan Abu Husin al Khaiyath dan Hasan Basri : kewajiban mendirikan Imamah berdasar,an hukum Aqal dan Syara'.

ادلة هذا المذهب:


Sent from my iPad

No comments:

Post a Comment