Friday 4 May 2012

الامامة فى الاسلام

الامامة فى الاسلام

بسم الله الرحمن الرحيم

تعريف الامامة: الامامة العظمى او الخلافة او امارة المؤمنين كلها تؤدى معنى واحدا
Taarif Imamah:
Imam Besar atau khilafah atau imarah mukminin, sekeliannya itu duduk di bawah makna yang satu.

وتدل على وظيفة واحدة  هى السلطة الحكومية العليا
Dan menunjuk atas pekerjaan yang satu yang iaitu kuasa hukuman yang tinggi.
وقد عرفها علماء الاسلام بتعاريف متقاربة فى الفاظها متحدة فى معانيها تقريبا علما بانه لا تشترط صفة الخلافة، 
Dan sesungguhnya telah membuat taarif imamah oleh ulama islam dengan beberapa taarif yang berhampiran pada lafaz2nya yang bersatu maknanya pada berhampiran. Istimewa lagi dengan bahawa sa tidak disyaratkan sifat khilafah.
وانما المهم وجود الدولة ممثلة بمن يتولى امورها ويدير شؤونها ويدفع غائلة الاعداء عنها.
Dan sesungguhnya yang penting iaitu wujud Daulah yang menjujung perintah dengan mereka yang memerintahkan sekelian pekerjaan dan mengaturkan sekelian urusannya dan menolakkan musuh yang melampau drpdnya.
فقال الدهلوي: الخلافة هى الرياسة العامة فى التصدى لاقامة الدين باحياء العلوم الدينية واقامة اركان الاسلام والقيام بالجهاد وما يتعلق به من ترتيب الجيوش والفروض للمقاتلة واعطائهم من الفئ والقيام بالقضاء واقامة الحدود ورفع المظالم والامر بالمعروف و النهى عن المنكر نيابة عن النبى صلى الله عليه سلم. /// اكليل الكرامة فى تبيان مقاصد الامامة لصديق حسن خان: ص٢٣.
Berkata imam Ad Dahlawi: Khilafah iaitu ketua Umum pada bersungguh bagi mendirikan agama dengan menghidupkan sekelian Ilmu agama dan mendirikan rukun2 islam dan menyiapkan persiapan Jihad dan barang yang berkaitan dengannya daripada tertib Tentera, dan segala kefardhuan bagi perang memerangi dan memberi mereka itu daripada harta rampasan dan mendirikan hukuman dan mendirikan hudud dan menghilangkan sekelian kezhaliman dan menyuruh dengan kebaikan dan menegahkan kemungkaran kerana menggantikan Nabi saw saw.


قال التفتازانى: الخلافة رئاسة عامة فى امر الدين والدنيا خلافة عن النبى صلى الله عليه وسلم. 
Berkata Imam Taftahzani: khilafah iaitu ketua umum pada pekerjaan Agama dan Dunia ganti daripada Nabi saw.
شرح العقائد النسفية الخلافة لرشيد رضا ص ١٠

قال  الماوردى الامامة موضوعة لخلافة النبوة فى حراسة الدين وسياسة الدنيا به . احكام السلطانية ص ٣
Berkata imam Mawardi:  Imam umum dipakaikan bagi khilafah kenabian pada memelihara Agama dan memerintah dunia dengan dia.

وحدد ابن خلدون وظيفة الامامة فقال هى حمل الكافة على مقتضى النظر الشرعى فى مصالحهم الاخروية والدنيوية الراجعة اليها اذ ان احوال الدنيا ترجع كلها عند الشارع الى اعتبارها بمصالح الاخرة  فهى ( اى الخلافة ) في الحقيقة خلافة عن صاحب الشرع فى حراسة الدين و  سياسة الدنيا به...
 المقدمة ص ١٩١.
Telah buat sakatan oleh Ibnu Khaldun akan kerja2 imam maka berkata ia: iaitu tanggung jawab penuh atas tuntutan pandangan Syarei,  pada kepatutan mereka itu yang bangsa akhirat dan bangsa dunia yang kembali ia kepadanya. Kerana bahawa sa sekelian kelakuan dunia kembali sekeliannya disisi sya rie kepada iktibarnya dengan kepatutan2 akhirat. Maka khilafah itu pada hakikatnya  iaitu pengganti drpd tuan syara pada memelihara Agama dan memerintah agama dengan dia.

ويتبين من هذه التعاريف ان سلطة الخليفة تتناول امور الدين  وسياسة الدنيا على اساس شرائع الاسلام  وتعاليمه. لان هذه التعاليم تستهدف تحقيق مصالح الناس فى عالمى الدنيا و الاخرة ، اى العنصر العقدى والانسان او الاخلاقى يسير جنبا الى جنب مع العنصر المادى ، ويتازر العنصران لاقامة المجتمع الفاضل المستقر المرفة المتمكن فى الارض الذى يقيم العزة و السيادة الفعلية بين جناحيه وتتعاضد فيه الهداية الالهية مع الارادة البشرية والقوى العقلية عن طريق الاجماع والقياس.  
Dan ternyata drpd ini sekelian taarif bahawa kuasa khalifah/ imam / pemerintah mencakupi sekelian urusan Agama dan Memerintah dunia atas asas syariat islam dan pendidikannya, kerana ini pendidikan berhadap/ tertumpu pada membetulkan segala kepatutan manusia pada alam dunia dan akhirat, iaitu unsur aqdi dan insani atau akhlaqi yang bergerak ia dari satu pehak kepada pehak yang lain serta unsur madi, dan yang jadi kuat oleh dua unsur ini bagi mendirikan perhimpunan yang baik yang tetap yang lemah lembut yang kekal pada bumi yang berdiri kemulian dan kepimpinan yang bangsa perbuatan diantara dua pehak dan bantu membantu padanya petunjuk ketuhanan serta kehendak kemanusian dan kekuatan aqliah daripada jalan2 ijmak dan kias.

وبهذا تغاير الخلافة  اساسا السلطات السياسية الحالية التى تسير على هدى القوانين الوضعية التى تقتصر على تنظيم العلاقات الاجتماعية وتقر واقع المجتع ولو عارض الدين او الفضيلة احيانا.



Sent from my iPad

No comments:

Post a Comment